کشف اولین انیمیشن جهان در شهر سوخته زابل + عکس

کشف اولین انیمیشن جهان در شهر سوخته زابل + عکس

به ادامه مطلب مراجعه کنید ...

 

پیش از انقلاب، باستان شناسان ایتالیایی حاضر در شهر سوخته به هنگام کاوش در گوری 5 هزار ساله، جامی را پیدا کردند که نقش یک بز همراه با تصویر یک درخت روی آن دیده می شد. سال ها بعد "منصور سجادی"، باستان شناس ایرانی پس از بررسی این جام دریافت؛ نقش موجود بر آن برخلاف دیگر آثار به دست آمده از محوطه های تاریخی شهر سوخته، تکراری هدفمند دارد، به گونه ای که حرکت بز به سوی درخت را نشان می دهد.

 

هنرمند نقاشی که جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده، توانسته است در 5 حرکت، بزی را طراحی کند که به سمت درخت حرکت و از برگ آن تغذیه می کند. بنابراین؛ این بز متحرک می تواند اولین انیمیشن ساخته شده دست بشر باشد و به همین دلیل در بسیاری از محافل متحرک سازی دنیا مطرح شده است. در سفال های شهر سوخته، که از متمدن ترین و پیشرفته ترین تمدن های باستانی در پنج هزار سال پیش است، نقش بز و ماهی بیش از هر نقش دیگری دیده می شود.
این جام پایه دار که رنگ بدنه وخمیره ان نخودی ورنگ نقوش قهوه ای تقریبا” روشن است.دارای مشخصه ای است که در دیگر ظروف یافت شده دیده نشده است.هنرمند با طرح ۵صحنه که هرصحنه با دیگری تفاوت اندکی دارد تلاش نموده تا حرکت را نشان بدهد.دراین صحنه ها
۱ ) ابتدا بزی یک بوته گیاه را می بیند
۲) حیوان کمی جلوتر می رود
۳) بز به بوته می رسد
۴) سپس کمی از بوته بالاتر میرود
۵) و درنهایت بزرا مشغول خوردن برگهای بوته به تصویر کشیده است.

این ظرف از تدفین شماره ۷۳۱ شهر سوخته بدست امده است که یکی از غنی ترین قبور این شهر بوده است.
اولین انمیشین جهان که بر روی سفالینه‌ای در شهر سوخته در زابل یافته شده است تلاشی است برای نشان دادن داستان درخت آسوریک که از معدود متون غیر دینی باقی مانده از دوره ایرانی میانه غربی،‌ پهلوی اشکانی است.

نویسنده مطلب: عباس گودرزی

عباس گودرزی

پاسخ دهید

1 نظر

Desiree  ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۲۲:۳۴:۰۲

After looking at a handful of the blog posts on your blog, I seriously like your technique of blogging. I book marked it to my bookmark site list and will be checking back in the near future. Please check out my website too and let me know your opinion.